»

27 April 2011

Tips Kurus Paling Murah: Hanya Makan Sebiji Cili Merah!!!



Salam petang yang hangat untuk semua pembaca blog JR. Di petang yang panas satu macam ni JR nak menghangatkan korang dengan satu tip mudah bagi mengurangkan berat badan. Ia bukan saja untuk korang yang menghadapi masalah berat badan, tapi yang badan tak berat macam JR (ehm...perasan la tu...) pun boleh sentiasa mengamalkannya. Tak payah beli ubat yang mahal-mahal yang belum tentu dapat mengatasi masalah obesiti yang dihadapi. Cukup dengan modal RM1 tapi ubat kurus ini boleh tahan sampai satu minggu. Lumayan kan?

Tau ke korang, cili merah (orang Utara panggil cabai merah) dapat menurunkan berat badan? Terkejut, makan cili merah badan boleh slim? Jangan terkejut!!

Makan cili merah terbukti boleh mengurangi nafsu makan, sehingga sangat berguna bagi mereka yang ingin mengurangi berat badan. Namun kajian terbaru menunjukkan efeknya akan lebih optimum jika cili merah ini tidak dimakan dengan kerap. Maknanya untuk turunkan berat badan makan cili secara yang sederhana saja.

Cili merah atau cayenne pepper atau juga disebut guinea spice, cow horn pepper, aleva atau bird pepper boleh didapati di seluruh dunia. Semua pasar-pasar di Malaysia, malah kedai runcit sebelah rumah JR pun ada menjualnya. Cuma tak ramai orang tahu cili merah boleh menurunkan berat badan. Jika ramai orang tahu,  JR rasa esok pasti cili merah akan naik harganya mendadak di pasaran!!
Untuk makluman korang, cili merah  mengandung capsaicin iaitu bahan yang memberikan rasa pedas. Berbagai kajian membuktikan, capsaicin memang sangat bagus untuk diet kerana rasa pedasnya membuat dua kerja: pertama ia mengurangkan nafsu makan dan kedua ia meningkatkan pembakaran kalori.

Baru-baru ini kajian oleh Purdue University, Indiana, Amerika Syarikat  terhadap 25 peserta terdiri dari 13 orang penggemar sambal dan 12 orang yang tidak tahan pedas menunjukkan pengambilan cili merah menyebabkan tubuh mereka yang diuji menjadi hangat dan nafsu makan berkurang terutama terhadap makanan  berlemak, tetapi pembakaran kalori menjadi lebih efisien jika pengambilan cili dalam kuantiti rendah.
Dari kajian itu di dapati peserta yang tidak tahan pedas lebih berkesan dalam penurunan kalori berbanding mereka yang tahan pedas. Bermakna pengambilan cili yang tidak terlalu banyak lebih efektif dalam penurunan berat badan.

"Ada perbezaan respons pada perubahan nafsu makan di antara kedua kelompok. Ini menunjukkan, efek penurunan berat badan lebih besar pada orang yang tidak terbiasa makan cili," kata  Prof Richard Mattes dalam laporan yang dimuat di jurnal Physiology & Behaviour

Jadi bagi yang menghadapi masalah obesiti apa tunggu lagi, makanlah cili selalu. Tapi jangan keterlaluan kerana  kesederhanaan adalah yang terbaik....

Selamat makan cili merah dari JR!!!

5 comments:

  1. Hanya dengan makan cili boleh kurus...woooo fantastik!!

    ReplyDelete
  2. aku klu makan yg pedas semakin meningkat selera makan.. makanya aku rasa ragu2 bila kata cili merah boleh buat org kurus.. tp agak logik klu yg makan tu anti pedas.. kompom cirit

    ReplyDelete
  3. Haw: Mungkin bila makan pedas2 perut jadi sakit & cirit birit, bila cirit birit air banyak keluar...sebab tu kurus kot..hihihi

    ReplyDelete
  4. semutapi: Itu kajian mat salih, kajian Melayu kata makin pedas makin lalu makan!!

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Komen la sikit....